Revista amerikane Sophisticate mbi Butrintin dhe historinë e tij
Për shekuj me radhë, Butrinti ka qënë një qënder kulturore e rëndësishem që nga koha e grekëve dhe romakeve të lashtë, por edhe për bizantinët e venedikasit. Ne do t’i njohim keto shtresa të historisë së Butrintit prej Auron Tares, një studiues i historisë dhe mbrojtës i trashegimisë kulturore”, nis shkrimin e saj revista amerikane Sophisticate mbi Butrintin dhe historine e tij.
Pyetje: Parku Kombëtar i Butrintit përmban struktura arekologjike që datojnë nga Epoka e Bronzit, e deri në periudhën Helenistike, Romake, bizantine dhe Venedikase. Por, ky vend ka qënë i braktisur për shekuj me radhë. A mundesh të na e shpjegosh pak historinë e Butrintit?
Përgjigja: Butrinti filloi të gërmohej në vitet 1920 nga një ekip Italian i udhëhequr nga Luigi Maria Ugolini, i cili ishte dërguar në Shqipëri për të themeluar nje mision arkeologjik. Vite të shkuara ne kemi bërë disa kërkime në arkivat e ekspeditës italiane në Romë dhe nga doreshkrimet ende të pabotuara kuptuam që ai është dërguar në Butrint me kërkesën personale të Mussolinit, i cili në krye të Italisë e shikonte veten si një Caesar të ri. Il Duce po dërgonte misione arkeologjike përreth Mesdheut për të gjetur vendbanime Romake me qëllim për të justifikuar zgjërimin e tij në Mesdhe. Musolini ishte një admirues i antikitetit dhe sigurisht që kishte lexuar Virgjilin, poetin e famshëm Roman, i cili në epopenë e tij Eneida- I këndon udhetimit të Princit Enea që pas rrezimit të Trojës kishte udhëtuar shumë dhe kishte mberritur në Butrint, një qytet i ndërtuar nga Trojanët e shpërngulur me në krye Princin Helenius dhe të venë e Hektorit,Andromaken e bukur. Enea pasi mbërrin në Butrint dhe takon popullin e tij shkon te orakulli për të pyetur mbi të ardhmen e tij dhe të njerëzve që udhehiqte në atë udhëtim të rrezikshëm. Orakulli i famshëm i thotë Eneas se ai Trajoni me gjak princëror do të ishte themeluesi i Qytetit të perjetshëm. Kjo rrëfenjë që mbart themelet e historisë së Romës sipas Virgjilit, vazhdon rrëfimin e tij Tare, fillon në Butrint. Musolini i inspiruar nga Virgjili kërkon jo vetëm të zbulojë Butrintin antik, por historinë e Virgjilit ta përdorë si një gur të rëndësishëm në propagandën fashiste duke i kujtuar shqiptarëve se të dy popujt kishin një origjinë të përbashkët, Trojanët mitik.
Ne mendojme se ishte kjo arsyeja ideologjike pas ekspeditës së Butrintit të drejtuar nga Dr. Ugolini. Deri në vitin 1939, ishin italianet ata që zbuluan monumentet më të rendësishme në Butrint si, Teatrin Antik, Baptisteri, Bazilika kryesore e Qytetit apo banjat publike. Gjate Luftes italo-greke qyteti u braktis dhe mbi monumentet antike mbiu bari përseri. Kjo gjëndje vazhdoi deri në fillimin e viteve 50 kur në Butrint filloi punë arkeologu Budina, i cili sapo ishte diplomuar në ish-Bashkimin Sovjetik. Në vitin 1959, gjatë vizitës së famshme të Khrushovit në Shqipëri diku në muret e Kalasë antike, në prani të Marreshallit Zhukov, Krushovi i propozi Enver Hoxhes ndërtimin e një baze sovjetike nëndetësesh në Liqenin e Butrintit.
Në vitin 1994 dy bankierë te famshem britanike, Lord Rothschild dhe Lord Sainsbury, duke u inspiruar nga rrënojat antike të Butrintit krijojnë një fondacion për të ndihmuar dhe ruajtur historinë e tij. Në ato vite Butrinti ishte i kërcënuar seriozisht jo vetëm nga mungesa e vemendjes dhe fondeve shtetërore, por edhe nga levizja e pa kontrolluar e njerëzve të cilët kishin filluar të ndertonin shumë afër tij. Rastësisht ashtu siç ndodhin shpesh gjërat interesante, unë u përfshiva me Lordin Rothschild në përpjekjet e tij për të mbrojtur Butrintin. Në vitin 1997 në Shqiperi ndodhën trazira civile të cilat pasuan më tej me luften në Kosovë. Të gjitha këto në një farë mënyre i mbajtën larg të gjithe ata që kërkonin të ndertonin fshatra turistikë pranë Butrintit. Në 1999, mua më caktuan ta drejtoja Butrintin dhe e bëra këtë deri në vitin e 2005. Gjatë kësaj periudhe në krijuam atë që sot njihet si Parku Kombëtar i Butrintit, që ishte 29 kilometra katrorë. Këtë hapësirë të madhe mundëm ta fusim në listën e pasurive botërore të Unesco-s një ngjarje e madhe kjo për Shqiperinë”.
Pyetje: Juve kini patur nje karrierë tepër të larmishmë duke u marre me ekspedita, drejtor parku kombëtar, gazetar apo edhe një anëtar i parlamentit. A mendoni se te gjitha keto ju japin një vizion ndryshe në menaxhimin e trashegimisë kulturore?
Përgjigje: Siç ju thashë më sipër, unë u përfshiva me Butrintin rastësisht kur u takova me Lordin Rothschild ne vitin 1994. Fillimisht isha trajnuar në Mbretërine e Bashkuar në menaxhimin e trashëgimisë kulturore, por jam përfshirë edhe në ngjarjet e 1997 dhe të Kosovës si një gazetar. Me Butrintin, misioni im ishte për të ndihmuar që ai vend të mos shkatërrohej tërësishtë.
Pyetje: Me përpara ne karrierën tënde, ju kini qënë përgjegjës për të kthyer disa objekte historike ne Shqipëri, të tilla si bustin e Perandoreshës Livia. Mundesh të na shpjegosh si u arrit kjo?
Përgjigje: Une kam jetuar ne Butrint që në vitin 1994, edhe kur rri kaq shumë kohë ne një vend, bëhesh pjesë e vëndit. Më shqetësonte fakti që disa statuja që kishte zbuluar Ugolini ishin vjedhur nga Butrinti. Rastësisht, unë zbulova një letër që kishte fjetur prej kohesh në Ministrinë e dikurshme të Kulturës që i drejtohej shtetit shqiptar për të verifikuar pikërisht këtë bust, nëse ishte apo jo pronë e Shqipërisë. M’u deshën disa muaj për të rënë në gjurmë të njeriut që e kishte Livian. Ai tani ka vdekur, por Robert Heck, ishte në atë kohë një figurë shumë e rëndësishme në tregëtinë ndërkombëtare të antikuareve.
Etakova në Paris dhe I thashë që unë isha Drejtorit i Butrintit dhe doja që Busti i Livias të kthehej në Shqipëri. Heck vendosi të ma japë Livian. Ndoshta ai nuk donte nje ceshtje gjygjesore, pasi kishte disa në atë kohë. Ndoshta mendoi se Livia duhej te ktheje ne shtepi.
Pas Livias, ne morëm informacion që ishin edhe tre buste nga Butrinti në Greqi. Shteti grek tha që kishin dëshirë t’i kthenin, por argumentuan se ne nuk kishim mënyrë për t’i ruajtur. Nuk kishim një Muze. Prandaj, kthimi i këtyre busteve ishte një nxitje për të krijuar Muzeumin në Burtrint dhe shteti srek i ktheu të tre bustet në Butrint.
Pyetje: Ju keni drejtuar një kompani të vogël turistike të quajtur ‘Auron Expeditions’?
Përgjigje: Ne vitin 1994, unë fillova të inkurajoj njerëzit për të ardhur dhe për të zbuluar Shqiperinë një gjë jo e lehtë për kohën. Filluam të ofrojme udhëtime te specializuara për njerëzit që vërtet kishin dëshirë të zbulonin Shqipërine.
Pyetje: Parku Kombëtar i Butrintit ishte shpallur nje vënd i trashëgemisë botërore nga UNESCO, edhe u hoq nga lista e UNESCO-s të vendeve të rrezikuara në 2005 për shkak të menaxhimit ekselent të parkut.Si ndodhi kjo?
Përgjigje: Butrinti ishte listuar në vitet 1997/1998 si një nga 100 vëndet më të rrezikuar në botë, kjo do të thoshte se shteti shqiptar nuk kishte mundësi për të ruajtur vendin. Në vitin 2005, ky status u hoq nga UNESCO sepse ekipi shqiptar që menaxhoi Parkun kishte patur sukses. Kjo ishte arsyeja. Ne krijuam modelin e turizmit të qëndrueshëm. Ne hodhëm idenë e turizmit kulturor dhe iniciuam festivalin e teatrit anik në Butrint.
Pyetje: Vendi ishte shpallur edhe si nje “Ramsar”, zonë ligatinore e mbrojtur në 2003. Çfarë janë tërheqjet kryesore të këti vëndi?
Përgjigje: Butrinti është i bukur. Peizazhi është rrethuar nga një liqen i madh, edhe dy liqene të vegjël dhe në perëndim eshte kanali i Korfuzit. Edward Lear, artisti britanik, pikturoi disa nga peisazhet më bukur aty në shekullin të 18-të. Kur e krijuam parkun kombëtar, diskutuam që kishim dëshire të ruanim piesazhin homerik, kjo do të thotë, ta ruanim ashtu siç do ishte dukur në periudhën homerike. Ne pyetëm Ramsar për të konsideruar Butrintin, sepse liqeni është një nga ndalesat më të rëndësishme për zogjtë që migrojnë nga veriu në jug. Butrinti ka nje numur të madh zogjësh në dimer, si edhe lloje të rralla speciesh , si Rana epirotica, një bretkocë që jeton vetëm në Butrint. Apo zoq të ralle, si patat gushë kuqe apo shqiponjën bishtë bardhë të detit. prandaj mendoj që Ramsar e përfshiu Butrintin në listën e tyre.